Jom Beli Buku Di Book Cafe

Jumaat, 18 Mac 2016

Hidup Mesti Happy

   Kehidupan di dunia ini hanya sementara sahaja, sebagai satu persinggahan dan sebuah mimpi sebelum terjaga di alam akhirat.  Namun, tempat persinggahan ini, banyak menguji kita untuk agar lebih kuat. Ada insan diuji dengan kesihatan dan ada juga diuji dengan hubungan sesama manusia, yang pastinya semua ujian ini diuji mengikut kemampuan seseorang individu itu.
   Jadi, secara ringkasnya apa yang dihadapi oleh kita, sememangnya kita mampu untuk mengharunginya. Tetapi, kenapa kita asyik berasa diri kita lemah dan tidak mampu untuk menghadapinya? Persoalannya bagaimana kita menghadapi ujian berkenaann. Adakah dengan positif mahupun negatif?  Oleh kerana kehidupan ini hanyalah sementara, tidak perlulah kiranya untuk kita bersikap negatif dalam menghadapi apapun ujian, sikap negatif hanya membuat kehidupan ini kucar-kacir, tertekan dan mendorong ke arah perkara yang mengakibatkan kita berdosa.
  Oleh demikian, saya berharap sangat untuk sentiasa bersifat positif, sentiasa mengucapkan kata-kata positif, berfikiran positif dalam membuat penilaian mahupun menyelesaikan sesuatu persoalan. Membuat perubahan tingkah laku sendiri bukanlah sukar, kerana diri saya (kita) sendiri berkuasa untuk membuat perubahan. Oleh itu, melalui sifat ini kebahagiaan mampu dikecapi, bukan sahaja terhadap diri sendiri malah orang sekeliling juga bahagia bersama orang yang positif.
   Kesimpulannya, perkara yang lalu telahpun berlalu, kita hanya mampu untuk membuat perubahan masa sekarang dan akan datang. Hidup ini singkat sahaja namun mempunyai pengaruh yang besar untuk kehidupan yang kekal nanti. Jadi bagaimana untuk kita mencorak masa hadapan terserah kepada diri sendiri, yang penting hidup mesti happy. " Happy Here, Happy There"

#Jadi, bagaimana ada mengekalkan positive power anda?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan