Jom Beli Buku Di Book Cafe

Jumaat, 18 Mac 2016

Dilema Anak Tengah / Anak Ketiga

Dilema dan konflik merupakan situasi yang menjadi asam garam dalam kehidupan yang bergelar manusia. Melalui dua item ini, seseorang itu akan menerima babak-babak kehidupan yang menguji tahap kesabaran individu berkenaan dan perkara inilah menjadi titik tolak bagi menentukan suasana persekitaran seseorang itu. Jika dilema dan konflik itu dapat dihadapi dengan positif maka persekitaran seseorang itu akan positif dan seterusnya individu berkenaan dapat menjalani kehidupannya dengan tabah dan tenang sebagaimana orang yang tidak menghadapi situasi yang sedang dihadapinya.
   Tambahan lagi, apabila dikaitkan pula dengan anak tengah ataupun anak ketiga berdasarkan bilangan dan susunan adik- beradik di dalam keluarga masing-masing. Menurut, Teori Adlerian iaitu salah satu teori kaunseling yang dipelopori oleh Alferd Adler, individu yang menduduki bilangan ini seringkali meghadapi dilema dan konflik semasa mereka menjalani proses kehidupan bersama ahli keluarga mereka. seperti berasa tersisih dari ahli keluarga yang lain dan merasakan bahawa dilayan secara tidak adil terutamanya oleh ibu bapa. (Amir Awang 1987)
   Jadi, apakah perkara ini benar-benar berlaku kepada individu berkenaan. Jawapannya ada pada insan yang dilahirkan sebagai anak tengah atau anak ketiga. Jika anda bukan dalam golongan ini, cuba anda meneroka perasaan mereka, apakah perasaan mereka terutamanya apabila berada bersama ahli keluarga dan apakah kesan kepada diri mereka berdasarkan konflik yang sedang berlaku.
   Berdasarkan pegalaman sosial saya apabila berkongsi cerita bersama individu-individu tertentu, sememangnya apa yang dinyatakan oleh teori Adlerian ini ada betulnya. Dan seolah-olah ia satu kebetulan, apabila golongan ini berkongsi hati sesama mereka berkenaan apa yang dirasakan, maka terdapatnya satu titik persamaan di antara mereka. Contohnya, perasaan tidak dihargai dan tersisih, seperti hari lahirnya tidak diingati, hasil pandangannya tidak dihargai, dan sering dipersalahkan di atas sesuatu perkara yang berlaku seperti pergaduhan dengan adik beradik. 
     Tambahan lagi, perasaan tersisih ini bukan sahaja dapat dirasai melalui sinario yang dialaminya malah terdapat juga dari segi fizikal, iaitu rupa paras yang seolah-olah tidak seiras dengan ahli keluarga yang lain, dan hal ini tidaklah menjadi satu yang besar jika semata-mata perkara itu yang dialaminya dan bagi saya ia menjadi satu bonus kerana ia suatu yang istemewa. Namun begitu, ia menjadi konflik yang besar terutamanya pada kanak-kanak apabila orang disekelilingnya mempersoalkan apa yang terdapat pada dirinya dan dibandingkan pula dengan ahli keluarga yang lain, dan contoh ayat-ayat yang sangat menusuk kalbu individu ini adalah 1) “anak pak cik X ka ni, kenapa nampak lain?” kata seseorang kepada bapanya, 2) “Y seorang sahaja gelap dalam keluarganya”, 3) dikatakan bahawa dia anak angkat/ buangan walau dia adalah anak kandung.
   Jadi, perkara-perkara inilah akan memberi kesan kepada kehidupan anak tengah atau anak ketiga ini sama ada semasa berada bersama ahli keluarga mereka mahupun bersama masyarakat. Dan kesannya boleh datang secara positif mahupun negatif berdasarkan bagaimana dirinya menghadapi konflik berkenaan serta bagaimana peranan orang disekelilingnya terhadapnya.
   Oleh itu, persoalannya apakah punca terjadinya konflik atau dilema ini pada individu berkenaan adakah ia faktor dalaman iaitu perspektif dirinya sendiri, mahupun faktor luaran iaitu orang-orang disekelilingnya.

Jadi:
Apakah Pandangan Anda??

# Pada pandangan anda apakah punca berlakunya situasi ini dan kesan dalam hidupnya sama ada positif mahupun negatif
#Jika anda tergolong daripada golongan ini, bolehlah kongsikan pengalaman anda dan bagaimana anda menghadapi situasi ini,
# Apakah jalan penyelesaian untuk menyelesaiakan perkara ini dan apa yang perlu dilakukan sebagai ahli keluarga.

luahan hati
   Walau bagaimanapun, perkara ini tidaklah berlaku pada semua golongan anak tengah atau anak ketiga dan ada juga yang mampu menghadapinya dengan baik dan ada juga tidak.
Jadi, jika anda mempunyai pandangan terhadap artikel yang diterbitkan ini, silalah berikan diruang komen. Mungkin anda sedikit sebanyak jiwa-jiwa yang menghadapinya.

Sekian terima kasih.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan