Jom Beli Buku Di Book Cafe

Ahad, 20 Mac 2016

Penghargaan! Perlukah?

"Dengan melihat dan meraikan seseorang itu apabila dia melakukan perkara yang betul mampu membuatkan dia lebih berjaya." [Hazrul Hizam Karim: Jadi Bos Hebat!] 
Dalam kehidupan kita seharian, kita banyak berkerja dengan manusia dan secara tidak langsung komunikasyang baik amat diperlukan bagi menimbulkan iklim yang kondusif ketika menjalankan tugas.

    Justeru itu, sebagai seorang manusia yang mempunyai akal dan emosi, sudah tentu sedikit 'penghargaan' dari pihak tertentu amat diperlukan untuk memotivasikannya dan membakar semangat untuk mencapai sasaran yang lebih baik. Sebagai orang di atas atau  pemimpin mahupun ibubapa, sifat mudah untuk menjumpai kesalahan yang dilakukan oleh perkerja/orang dipimpin ditambah lagi dengan sifat membandingkan dengan individu yang lain amat tidak digalakkan walau ia juga mempunya nilai positifnya yang tersendiri.

   Jadi, ucapan yang penuh dengan nada keikhlasan seperti, 'Terima Kasih', Tahniah', 'Kerja Yang Bagus', 'Syabas' merupakan contoh kata-kata pujian/penghargaan yang boleh diberikan kepada pekerja. Namun begitu, kita juga perlu tahu bila masa untuk mengucapkan kata-kata itu. Jangan tersalah pujia pula ya! Kerana, jika perkara ini berlaku ia akan melunturkan semangat pekerja yang lebih tekun dan lebih berhak untuk mendapat pujian tersebut.

   Secara tidak langsung, perkara ini sebenarnya memberi motivasi dan menjadikan pekerja anda lebih berdaya saing dalam meningkatkan prestasi kerja masing-masing. Tambahan lagi, kata-kata pujian ini haruslah diucapkan dengan segera tanpa berlengah ke masa lain dan dengan terpeinci agar ia menjadi pengalak kepada pekerja terbabit untuk meneruskan kesempurnaan budaya kerjanya. 

    Dalam konteks yang lain, penghargaan dan pujian ini disebut juga sebagai peneguhan positif yang mampu memberi semangat dan galakan kepada seseorang untuk menjadi lebih baik atau terus berada dalam keadaan tersebut. Selain dalam alam pekerjaan, penghargaan atau peneguhan positif ini juga penting dalam pendidikan iaitu semasa proses pembelajaran, tidak kiralah di rumah mahupun institusi pendidikan. Implikasinya sudah tentu akan melahirkan suasana ceria dan perasaan gembira.

   Penghargaan ini tidak semestinya diberi apabila individu terbabit melakukan sesuatu yang besar, ia sudah memadai apabila diberikan keatas pencapaian yang kecil, kerana dengan peneguhan terhadap perkara kecil inilah yang akan mencetuskan perkara yang besar. Sebagai contoh, memberi kata-kata positif kepada anak-anak yang nakal yang mula menunjukkan sifat-sifat yang positif. Jadi, perlakuan seseorang boleh diubah dengan sedikit peneguhan yang positif


Tiada ulasan:

Catat Ulasan